10 اکتبر 2023- یک تیم تحقیقاتی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ کنگ (HKUMed)، که فراداده هایی در مقیاس بزرگ را -بیش از 4.4 میلیون نفر- بررسی کرد، به این نتیجه رسید که مصرف گوشت قرمز با خطر بالاتر بیماری قلبی عروقی (CVD) و دیابت نوع 2 مرتبط است. به عنوان مثال، افزایش 50 گرم در روز مصرف گوشت قرمز فرآوری شده با 26 درصد خطر بیشتر CVD و 44 درصد خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

این مضرات در کشورهای شرقی، که مصرف غلات کامل و سبزیجات بیشتر و مصرف گوشت قرمز کمتری نسبت به مناطق غربی دارند( که مصرف بیشتر گوشت قرمز و مصرف کمتر سبزیجات و غلات کامل را دارند)، کمتر آشکار بود. این یافته ها در مجله قلب اروپا منتشر شد.

بیماری های قلبی عروقی، علت اصلی مرگ و میر در جهان هستند. دیابت نوع 2، یک بیماری مشترک شایع و یک عامل خطر ثابت برای CVD است. گوشت قرمز به عنوان بخشی رایج از رژیم غذایی، توجه فزاینده ای را برای سلامت فردی و جهانی به خود جلب می کند. با این حال، مطالعات قبلی به دلیل حجم نمونه نسبتا کوچک، به نتایج ثابتی نرسیدند.

همچنین، مطالعات قبلی تفاوت‌های بالقوه در محیط‌های فرهنگی، با عادات غذایی متفاوت را بررسی نکردند. به همین دلیل، این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز برای خلاصه کردن شواهد مربوط به ارتباط مصرف گوشت قرمز با CVD و دیابت نوع 2 انجام شد.

پس از جستجوی جامع در چهار پایگاه داده(PubMed، Web of Science، EmbaseوCochrane Library)، محققان 43 مطالعه مشاهده‌ای برای CVD با 4462810 شرکت‌کننده و 23 مطالعه برای دیابت نوع 2 با 1738672 شرکت‌کننده را انتخاب و متاآنالیز کردند.

با استفاده از واحد افزایش 100 گرم در روز گوشت قرمز فرآوری نشده و افزایش 50 گرم در روز گوشت قرمز فرآوری شده، این مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر گوشت قرمز، چه فرآوری شده و چه فرآوری نشده، منجر به افزایش خطر CVD و دیابت نوع 2 می شود. این تیم همچنین خطر را در محیط های غربی و شرقی مقایسه کرد.

در کشورهای غربی، رژیم غذایی با مصرف بیشتر گوشت قرمز فرآوری شده، کره، محصولات لبنی پرچرب و غلات تصفیه شده مشخص می شود. در مقابل، در کشورهای شرقی، رژیم غذایی با مصرف بیشتر غلات کامل، سبزیجات و غذاهای دریایی مشخص می شود.

در تجزیه و تحلیل 25 مطالعه انجام شده در محیط های غربی، از جمله ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، و پنج مطالعه انجام شده در محیط های شرقی، از جمله چین، ژاپن، غرب آفریقا، کره جنوبی و سنگاپور، محققان داده ها را برای افزایش 50 گرم در روز گوشت قرمز فرآوری شده و 100 گرم در روز افزایش گوشت قرمز فرآوری نشده، بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد که نسبت خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای مصرف گوشت قرمز فرآوری شده در مناطق شرقی 0.96 و در مناطق غربی 1.51 است، و نسبت خطر سکته مغزی با مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده در مناطق شرقی 0.71و  در مناطق غربی 1.13 است. این نشان دهنده خطر کمتر سکته مغزی و دیابت نوع 2 در مناطق شرقی نسبت به مناطق غربی است. تیم تحقیقاتی فرهنگ رژیم غذایی شرقی، با سبزیجات و غذاهای دریایی بیشتر و گوشت قرمز کمتر، را به عنوان عامل اصلی در تفاوت نتایج در نظر گرفتند.

این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، با بیشترین حجم نمونه تا به امروز، توسط دکتر جین ژائو جی از دانشکده بهداشت عمومی HKUMed رهبری شد. اگرچه به نظر می رسد گوشت قرمز فرآوری نشده خطر کمتری نسبت به گوشت فرآوری شده دارد، اما تیم تحقیقاتی دریافتند که 100 گرم گوشت قرمز فرآوری نشده در روز همچنان با 11 درصد خطر بیشتر برای CVD و 27 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این مطالعه هشدار می دهد که مصرف گوشت قرمز باید به دلایل قلبی متابولیکی و سلامت سیاره محدود شود.

سازمان بهداشت جهانی گوشت های فرآوری شده را در گروه 1 سرطان زا برای انسان و گوشت قرمز را را در گروه   2Aطبقه بندی کرده است که احتمالاً برای انسان سرطان زا است، به این معنی که هر دو نوع گوشت می توانند به سلامت انسان آسیب برسانند.

تیم تحقیقاتی پیامدهای هنگ کنگ را که تحت تأثیر فرهنگ رژیم غذایی غربی است، با مصرف مکرر گوشت فرآوری شده، کره و غلات تصفیه شده در نظر گرفت. دکتر جین ژائو گفت: واردات گوشت در هنگ کنگ همچنان در حال افزایش است که منعکس کننده رشد مصرف گوشت در هنگ کنگ است. اگر مردم هنگ کنگ به افزایش مصرف گوشت ادامه دهند، ممکن است به وضعیتی مشابه با آنچه در ایالات متحده، اروپا و استرالیا می بینیم، از نظر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2، برسیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-large-analysis-high-red-meat.html